Kat. A2 - legalne i zgodne z prawem motocykle - dywagacje.

Chyba wiadomo wszystko na dowolny temat - "samowolka" :)
Awatar użytkownika
Killu
Posty: 3039
Rejestracja: 16 stycznia 2009, 06:12
Lokalizacja: Opole

Postautor: Killu » 06 lipca 2015, 15:04

Myślę, że sytuacja jest opisana na tyle "bogato" i z tak odległego źródła, że równie dobrze można opowiadać o koledze kuzyna sąsiada, co złapał karpia 2,7m.
Oświadczam, że moje opinie są nieprzemyślane i subiektywne. Ponadto w każdej chwili mogę je diametralnie zmienić lub się ich wyprzeć ;)

Awatar użytkownika
michal.m
Posty: 520
Rejestracja: 22 maja 2012, 11:53
Lokalizacja: Opole

Postautor: michal.m » 06 lipca 2015, 15:36

A więc pytanie do bliższego źródła mam:
Czy Ty Killu miałeś do czynienia z takim motocyklem co jest zblokowany w papierach a w rzeczywistości jest odblokowany i ktoś jeździł nim mając tylko kat.A2 i miał do czynienia ze zwykłą kontrolą policyjną czy też kolizją/wypadkiem?

Ja siedzę na forum fazera i ten koleś co to napisał nie należy do tych co opowiada bajki. A syga-cop89 jest w realu policjantem z drogówki.

Awatar użytkownika
Killu
Posty: 3039
Rejestracja: 16 stycznia 2009, 06:12
Lokalizacja: Opole

Postautor: Killu » 06 lipca 2015, 19:14

Oczywiście, że znam takie przypadki.jest ich całkiem sporo i trafiają się nawet na forum. Jak ktoś chce, to niech się przyznaje i opowiada swoją historię. Ja nie powiem nic na pewno. A już na 100% nie na forum.
Oświadczam, że moje opinie są nieprzemyślane i subiektywne. Ponadto w każdej chwili mogę je diametralnie zmienić lub się ich wyprzeć ;)

Awatar użytkownika
michal.m
Posty: 520
Rejestracja: 22 maja 2012, 11:53
Lokalizacja: Opole

Postautor: michal.m » 06 lipca 2015, 19:46

Kategoria A2 prawa jazdy uprawnia do kierowania:

- motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla

Kat.A2 nie uprawnia do kierowania motocyklem, który ma np. fabrycznie 96KM (70.61 kW) a jest zdławiony do 35 kW (47.59 KM).
Może być max. zdławiony do 35.3 kW a to nie wystarcza na kat.A2

Matematyka jest nieubłagana...

Ps. właśnie się dowiedziałem, że mój fzs ma w dowodzie 72,00 kW (czyli 97,9 KM a ciągle myślałem, że 95KM) więc te wszystkie fzs600 na kat.A2 są bublem ;p

Awatar użytkownika
-MisieK-
Posty: 1776
Rejestracja: 12 lutego 2015, 08:38
Lokalizacja: OB

Postautor: -MisieK- » 06 lipca 2015, 20:02

Zależy który rocznik, były 70 i 72kW.
[edit]
A Twój z 2001 wg. różnych stron powinien mieć chyba 69,3kW.
[edit 2]
Z tego co widzę wszystkie FZS600 miały te niepełne 70kW czyli 95KM do 2003 roku.
Dopiero FZ6 od 2004 roku miał 72kW.

Problemem są przeliczniki :P
W jednych źródłach podane jest 95KM, a w innych 95BHP i tutaj jest niezły problem. KM to nie to samo co BHP. 95BHP daje 70,8kW, a 95kM daje 69,3kW.
Natomiast FZ6 ma wprost podane 72kW co oczywiście go wyklucza.
Simson SR50 B4->S51/1 E/2->KTM Duke 125->Kawasaki ER-6n->
->Triumph Street Triple R Matte Phantom Black
Obrazek

Awatar użytkownika
Remilo7
Posty: 199
Rejestracja: 23 maja 2015, 21:06
Lokalizacja: Dobrzeń Wielki

Postautor: Remilo7 » 06 lipca 2015, 20:57

Przeliczniki rzeczywiście czasem wprowadzają w błąd, ale z drugiej strony jednostką urzędową są kilowaty, czyli jak Fazer ma 70KW, to połowa z tego to 35 i powinna być możliwość blokowania go na A2.
Jawa 50 > Yamaha TDR 125 > Kawasaki ER5 > Yamaha TDM 850

Awatar użytkownika
michal.m
Posty: 520
Rejestracja: 22 maja 2012, 11:53
Lokalizacja: Opole

Postautor: michal.m » 07 lipca 2015, 10:05

Czyli jest bałagan z tym modelem bo ja w dowodzie rej. mam 72,00 kW
Ale może to jest tak jak Killu pisał z tymi wersjami na dany kraj, mój fzs jest angolem więc może mam ekstra 2,00 kW mocy, hahaha

Więc jednak fzs600 zblokowane mogą być na kat.A2

Awatar użytkownika
-MisieK-
Posty: 1776
Rejestracja: 12 lutego 2015, 08:38
Lokalizacja: OB

Postautor: -MisieK- » 07 lipca 2015, 10:36

No najwyraźniej jest bałagan i motocykle o wartościach granicznych mogą być problematyczne. Trzeba by dysponować wyciągiem z homologacji dla danego motocykla. Ta kat. A2 generalnie jest do dupy. Niby jest jasno wszystko określone ale z drugiej strony, jak napisałem, z motocyklami o wartościach granicznych może pojawić się problem i to może dawać pole do popisu ubezpieczycielom. Trzeba by jeszcze warunek pojemności wprowadzić, tak np. 500ccm, to by chyba rozwiało wszystkie wątpliwości i nie dało szans na kombinacje (pomijając oczywiście kombinacje z oszukiwaniem na pojemności) :P Nie ma chyba 500 o mocy większej niż70kW ??
Żeby mieć pewność, że jeździ się legalnie, najlepiej mieć coś co fabrycznie (bez dławienia) ma te max 35kW (jakieś 250, 300, ...) lub dławione było z wartości tak do 65kW (np. taki ER-6n/f) albo kupować coś co fabrycznie wyszło odpowiednio przystosowane po wejściu w życie nowych przepisów (ale to już oczywiście będą drogie zabawki).
Producenci stosują ciekawe zabiegi. To jest dokładnie to o czym pisałem wcześniej. Np. takie Kawasaki. Jest model Z800 i on nie łapie się do modyfikacji bo wyjściowo ma 83kW ale Kawa wypuściła model Z800 e version, który ma wyjściowo 70kW i występuje również w wersji przystosowanej do A2 czyli 35kW.
Niby oba to Z800 ale jednak minimalnie się różnią. Normalne Z800 nie da się przystosować do poruszania na A2, a Z800 e version już tak.
Wracając do samej kategorii to uważam, że jest to paranoja. Zdajesz na takiej samej maszynie jak na A, tylko skastrowanej. Jednak egzamin jest tak skonstruowany, że kastracja maszyny nie ma tutaj znaczenia. W przypadku naszego rejonu jest to dość ciężka maszyna. Całość odbywa się albo bez odkręcania gazu w ogóle albo przy prędkościach średnich w okolicy 30km/h (zazwyczaj w strefach o obniżonej prędkości), no a już absolutny max to 50km/k.
W takiej sytuacji, moim skromnym zdaniem, człowiek powinien po 2 latach z automatu dostawać kat. A. Wtedy taka kategoria miała by sens. Inaczej totalnie szkoda na nią kasy. Niestety zrobili bardzo sprytny zabieg z tym, że jak masz A2 to możesz zdawać na A mając tylko 20 lat, a nie 24. Czyli nie robiąc A2 od A1 do A masz aż 8 lat !! Robiąc po drodze A2 potrzeba już tylko 4 lata.
Simson SR50 B4->S51/1 E/2->KTM Duke 125->Kawasaki ER-6n->
->Triumph Street Triple R Matte Phantom Black
Obrazek

Awatar użytkownika
Remilo7
Posty: 199
Rejestracja: 23 maja 2015, 21:06
Lokalizacja: Dobrzeń Wielki

Postautor: Remilo7 » 07 lipca 2015, 13:23

Też się zgadzam co do tego, że A powinno być z automatu. Przecież egzamin wygląda dokładnie tak samo i na identycznym motocyklu. A jeszcze tak jako ciekawostka: http://www.suzuki-moto.pl/2015_GSR750A.html
106 KM, ale nowego sprzedają z możliwością rejestracji na A2 ;)
Jawa 50 > Yamaha TDR 125 > Kawasaki ER5 > Yamaha TDM 850

Awatar użytkownika
-MisieK-
Posty: 1776
Rejestracja: 12 lutego 2015, 08:38
Lokalizacja: OB

Postautor: -MisieK- » 07 lipca 2015, 13:51

O faktycznie z tym Suzuki. To jedyny model z proponowanych na A2, który wyjściowo ma moc powyżej 70kW.
Ciekawe, że na stronie Suzuki nie ma specyfikacji tych modeli na A2.
Może wybieg jest taki jak w Kawasaki, tylko Kawa ma dokładniejsze info na stronie. Niemniej jednak z ciekawości już piszę do Suzuki jak to możliwe. Zobaczymy czy i co odpowiedzą :P

[edit]
W sumie nie wiem czemu drążę ten temat bo właściwie nie specjalnie mnie dotyczy, no przynajmniej do puki nie będę miał kolizji z takim driverem z A2 :P Jednak tak już jakoś mam :D

Wydaje mi się, że wszystko zaczęło się przed wejściem zmian w przepisach. Ze wszystkich artykułów pisanych przed wejściem w życie przepisów wyłania się jeden obraz - pierwotna wersja nie miała tego warunku 50%. Wygląda na to, że został on wprowadzony w ostatniej chwili.

Dostałem odpowiedź od jednego z dealerów Suzuki odnośnie GSR'a:
Suzuki GSR750 może być zarejestrowany legalnie jako motocykl do kategorii A2, ale dopiero wtedy kiedy zostanie w nim wymieniony moduł, który spowoduje zmniejszenie mocy do 35kW. Koszt modułu do Suzuki GSR750 to 4000 zł brutto.

Nic nie wspomniane o warunku 50%. Zatem zapytałem jeszcze :P
Pytanie czy to możliwe żeby popełniali taki błąd i wpuszczali klientów na minę ??

Drugi dealer nie wie i ma dopytać w Suzuki Motor Polska :shock: Ja też do nich wyssałem zapytanie ale jakoś nie liczę na odpowiedź. Pewnie mnie zleją :(
W ogóle w cenniku jest też GSX-R600 !! z dostępnością na A2 ale dealer powiedział, że GSX-R się nie kwalifikuje. Znaczy to, że mają burdel.
Zwłaszcza, że znalazłem info w innych źródłach, że jest i GSR i GSX-R i to co ciekawe zdławione na 25kW (dealer pisze o 35kW). Po co dławić tak mocno ?

Przykład Kawasaki Z800/Z800 e version pokazuje idealnie jak to powinno być zrobione. Czy bawili by się tak, gdyby takiej potrzeby nie było ??

Ależ mnie to wkurza :P
Kogoś poza mną w ogóle to interesuje :P :?:

[edit 2]
Jeszcze jedna kwestia. Powiedzmy, że mamy moto 65kW. Zdławienie na 35kW jest jak najbardziej ok. Natomiast jak podejść do tematu gdyby zdławić go na 25kW ? To zdławienie co prawda nie osiąga jeszcze dopuszczalnego maksa ale powstało przez zdławienie o więcej niż 50%.
A gdyby tak inaczej podejść do interpretacji ?
art. 6.1, pkt 3 brzmi tak “motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla”.
Jeśli ten ostatni warunek odnieść tylko do stosunku mocy do masy - nie może on powstać w wyniku... To mamy większe pole do popisu.
Mamy moto np. z mocą 78kW i wagą 213kg - czyli GSR. Odpowiedni stosunek mocy do masy osiągamy już przy mocy 42kW (mniej niż połowa) - dokładnie 0,2. Natomiast musimy go skastrować na 35kW bo taki jest pierwszy warunek.
Co o tym myślicie ?? :P
Wtedy taki GSR by się kwalifikował :P
Simson SR50 B4->S51/1 E/2->KTM Duke 125->Kawasaki ER-6n->
->Triumph Street Triple R Matte Phantom Black
Obrazek

Awatar użytkownika
Remilo7
Posty: 199
Rejestracja: 23 maja 2015, 21:06
Lokalizacja: Dobrzeń Wielki

Postautor: Remilo7 » 07 lipca 2015, 19:10

No takiej rozkminy aż to nigdy nie miałem :D
Jeżeli chodzi o dławienie do 25 KW, to może dlatego, że przy 35 jest jeszcze stosunek mocy do masy za duży? Chociaż chyba mało prawdopodobne.. A co do Suzuki, to rzeczywiście sam moduł nie wydaje się rozwiązywać problemu. Nadal odblokowany ma 106 KM.
Jawa 50 > Yamaha TDR 125 > Kawasaki ER5 > Yamaha TDM 850


kuchnie Ruda Śląska

Wróć do „HYDE PARK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika